اخبار

انفجار مقابل سفارت ایران در بیروت به روایت روزنامه‌ها

وقوع دو انفجار انتحاری روز سه شنبه مقابل سفارت ایران در بیروت بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های چهارشنبه ایران داشته است…

روزنامه آرمان ضمن انتشار عکس‌هایی از دو انفجار ﺍﻧﺘﺤﺎﺭﯼ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺳﻔﺎﺭﺕ ﺍﻳﺮﺍﻥ با تیتر «ﺑﻴﺮﻭﺕ ﺩﺭﺁﺗﺶ ﻭ ﺧﻮﻥ»، گزارش داده است که در این انفجارها «۲۴ نفر از جمله حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی ایران در بیروت» کشته و ۱۵۶ نفر زخمی شده‌اند.

این روزنامه همچنین به همزمانی این انفجارها با دیدار تیم‌های فوتبال ایران و لبنان نیز اشاره کرده و نوشته است:  قرار بود فوتبال و مستطیل سبز پیام‌آور شادی برای ایرانیان در عصرگاه سه شنبه ۲۸ آبان ماه سال ۹۲ باشد اما چند ساعت مانده به موعد برگزاری مسابقه صدای دو انفجار مهیب آرامش بیروت را در هم شکست. دود سیاه سایه‌اش را بر سر بیروت افکند و خاطر لبنانی‌ها و ایرانی‌ها و بسیاری از مردم جهان را مکدر کرد.»

روزنامه آرمان با اشاره به اینکه «در محله الجناح بیروت در خیابان بئر حسن، درست در چند متری سفارت ایران دو عنصر انتحاری خود را با چند ده کیلو مواد منفجره، منهدم کرده و ده‌ها تن را کشته و صدها نفر را زخمی کردند»، به انتشار «اخبار ضد و نقیض» اشاره کرده و نوشته است: «اینکه این افراد انتحاری با چه وسایل و ابزاری توانسته‌اند در یکی از امنیتی‌ترین خیابان‌های بیروت که اکثر سفارتخانه‌های کشورهای خارجی در آن قرار دارند؛ اقدام به انفجاری انتحاری آن هم در این شرایط حساس منطقه‌‌ای و بین المللی کنند نکته‌‌ای بود که در همان بدو امر چندان پیرامون آن اخبار صحیحی انتشار نیافت اما به‌تدریج و با گذشت زمان ابعاد مختلف ماجرا هویدا شد.»

روزنامه قانون نیز در صفحه یک شماره ۲۹ آبان ماه دو انفجار انتحاری در مقابل سفارت ایران در بیروت را «ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺣﻤﻠﻪ ﺍﻟﻘﺎﻋﺪﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﺮﺍﻥ» توصیف کرده است و روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت، هم ضمن اختصاص عکس یک شماره چهارشنبه خود به انفجارهای بیروت، آن را «حمله تروریستی به سفارت ایران و مجتمع مسکونی دیپلمات‌های ایرانی» خوانده است.

روزنامه کیهان در کنار عکسی از این رویداد با تیتر «انفجار مهیب در مقابل سفارت ایران در بیروت» نوشته است : «القاعده مسئولیت این حادثه تروریستی را بر عهده گرفت» روزنامه جوان هم با تیتر «عقده گشایی از ایران در بیروت» و این انفجار را ناشی از «اتحاد اسرائیل و عربستان» علیه جمهوری اسلامی نسبت داده است.

روزنامه تهران امروز نیز با تاکید بر اینکه در انفجارهای روز سه شنبه مقابل سفارت ایران در بیروت «۲۷ نفر کشته و ۱۵۰ نفر زخمی» شدند، آن را «سایه شوم افراط و ترور بر منطقه» توصیف کرده است.

سه نگاه متفاوت به دو انفجار انتحاری در بیروت

هادی خسروشاهی ، ﺭﻳﻴﺲ ﭘﻴﺸﻴﻦ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﻰ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﻣﺼﺮ، در سرمقاله روزنامه شرق با تیتر «ﺁﺩﺭﺱ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ» نوشته است: «ﮔﺮﻭﻫﻰ ﻛﻪ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮﺍﻥ “ﻋﺒﺪﺍﷲ ﻋﺰﺍﻡ”، ﻣﺴوﻭﻟﻴﺖ ﺣﻤﻠﻪ ﺑﻪ ﺳﻔﺎﺭﺕ ﺟﻤﻬﻮﺭﻯ ﺍﺳﻼﻣﻰ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺑﻴﺮﻭﺕ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ، ﻣﺸﺨﺺ ﻧﻴﺴﺖ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﺎﺭﺟﻰ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، و ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻳﻚ ﺧﺒﺮﮔﺰﺍﺭﻯ ﺑﻪ ﺍﻋﻼﻥ ﻏﻴﺮﺭسمی ﺗﻮﺳﻂ ﻳﻚ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﻛﻨﺪ، ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﺪ.»

سرمقاله نویس روزنامه شرق با اشاره به اینکه «عبدالله ﻋﺰﺍﻡ» ﻓﺮﺩﻯ ﻋﺮﺏ ﺗﺒﺎﺭ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺠﺎﻫﺪﻳﻦ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺩﺭ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺷﻮﺭﻭﻯ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻣﻰﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﺎ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺟﻬﺎﺩﻯ، ﺍﺧﺘﻼﻓﺎﺗﻰ ﺩﺍﺷﺖ»، نوشته است: «ﺍﻭ ﻓﺮﺩﻯ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺭﻭ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻳک ﺣﻤﻠﻪ ﺗﺮﻭﺭﻳﺴﺘﻰ ﺩﺭ ﺳﻔﺮ ﺑﻪ ﭘﺎﻛﺴﺘﺎﻥ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺷﻜﻠﻰ ﺳﻮﺍﻝ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺰ، ﺑﻌﺪﻫﺎ ﺳــﻠﻔﻰ‌ﻫﺎ ﺍﺯ ﻧﺎﻡ ﻭﻯ ﺑﺮﺍﻯ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻫﻮﻳﺖ‌ﻫﺎﻯ ﺟﻌﻠﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﮔﺮﻭﻫﻚ‌ﻫﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺳﻮءﺍﺳــﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻧﺪ.»

هادی خسرو شاهی همچنین اسرائیل و چند کشور عربی را عامل انفجار انتحاری مقابل سفارت ایران در بیروت معرفی کرده و نوشته است: «به نظر می‌رسد اسرائیل ﻳــﺎ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺎلی ﮔﺮﻭﻩ‌ﻫﺎﻯ ﺗﺮﻭﺭﻳﺴﺘﻰ ﺳﻠﻔﻰ- ﺗﻜﻔﻴﺮﻯ ﻛﻪ ﻳﻜﻰ، ﺩﻭ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﺸﺨﺺ ﻋﺮﺑﻰ ﺩﺭ ﺷﻮﺭﺍﻯ ﻫﻤﻜﺎﺭﻯ ﺧﻠﻴﺞ ﻓﺎﺭﺱ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺩﺭ ﭘﺲ ﺍﻳﻦ ﻣﺎﺟﺮﺍ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻧﺎﻡ، ﺁﺩﺭﺳـﻰ ﻧﺎﺩﺭﺳـﺖ ﺍﺳﺖ.»

سرمقاله نویس روزنامه شرق تاکید کرده است که «اﻳﻦ ﻭﻗﺎﻳﻊ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ‌ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺍﺳﺮﺍﻳﻴﻞ ﻭ ﺑﺮﺧﻰ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮ، ﻓﻘﻂ ﺯﺑﺎﻥ ﺯﻭﺭ ﻭ ﺗﺮﻭﺭ ﺭﺍ ﻣﻰ‌ﻓﻬﻤﻨﺪ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻰ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺖ.»

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود اما از ارائه تحلیلی مستقیم درباره انفجارهای روز سه شنبه بیروت خودداری کرده و در عوض طی سرمقاله ای با تیتر «حزب‌الله لبنان، قدرتی ملی اقلیمی یا بین‌المللی؟» از قدرت گروه «حزب الله لبنان» به عنوان متحد جمهوری اسلامی تجلیل کرده و نوشته است: «باید گفت حزب‌الله لبنان یک قدرت اقلیمی و بین‌المللی است که به فراخور موقعیت خود به تجزیه و تحلیل رخدادهای مهم منطقه‌ای و بین‌المللی می‌رسدو براساس آن به اقدام خاصی دست می‌زند.»

سعدالله زارعی یک روز پس از وقوع دو انفجار انتحاری مقابل سفارت ایران در منطقه تحت نفوذ حزب‌الله در بیروت، در سرمقاله کیهان نوشته است: «حزب‌الله بر خلاف آنچه تبلیغ می‌شود یک قدرت مذهبی-شیعی نیست. بلی اعضای حزب‌الله را شیعیان تشکیل می‌دهند ولی این به معنای شیعی عمل کردن آنان نیست و دقیقا از همین روست که از سوی شهروندان سنی لبنانی و عرب و غیرعرب حمایت می‌شود.»

محمد علی سبحانی اما طی یادداشتی با تیتر «جهل مقدس» در روزنامه اعتماد نوشته است: «انفجار نزدیک سفارت ایران در بیروت هر چند به سود اسراییل است و ممکن است با حمایت برخی جهات منطقه ای صورت گرفته باشد اما توسط گروه القاعده که خود را گروهی مسلمان می‌داند انجام شده است.»

یادداشت نویس اعتماد با تاکید بر اینکه «مهم‌ترین خطری که منطقه خاورمیانه و جهان اسلام را تهدید می‌کند همین افراط‌گرایی مذهبی است که با وعده بهشت، کودکان کم سن و سال را آماده می‌کنند تا با کمربندهای انتحاری به جان انسان‌های بی‌گناه پایان دهند»، نوشته است که در انفجار روز سه شنبه بیروت «نماد عملی جهل مقدس را می‌بینید که پس از انفجار خود را در بهشت می‌بینند.»

محمدعلی سبحانی با اشاره به اینکه «مشکلات امنیتی در لبنان قبل از هر چیز تحت تاثیر مشکلات امنیتی و جنگ داخلی سوریه است که رنگ و بوی مذهبی به خود گرفته است»، نوشته است : «بدون شک او که جلوی سفارت ایران در بیروت بمب منفجر می‌کند و خود کشته می‌شود و دیگران را نیز می‌کشد که همه آنها نیز مسلمان‌اند خود مسلمان است و به کاری دست می‌زند که به آن ایمان دارد و خطر همین جاست.»

نویسنده یادداشت روزنامه اعتماد تاکید کرده است که «حتی اگر اثبات کنیم که این کار به تحریک صهیونیست‌ها بوده است اما نمی‌توان منکر شد که جهل و کج‌فهمی و افراط‌گرایی افراد یا گروه‌هایی از مسلمانان است که چنین جنایت هولناکی را رقم می‌زند.»

محمدعلی سبحانی به عنوان کسی که «موضوع اختلافات مذهبی را مورد مطالعه قرار داده است درباره اینکه راه‌حل این مشکلات چیست، تاکید کرده است که «تنها راه پایان این تراژدی آگاهی مردم است. همان آگاهی که دیکتاتوری نظامی و مذهبی و افراط‌گرایان و قدرت‌طلبان سبک‌مغز آن را چشم اسفندیار خود و پاشنه آشیل تفکرات خود می‌دانند.»

یادداشت نویس اعتماد «تقویت قرائت عقلانی و رحمانی از اسلام در مقابل قرائت اخباری سلفی از دین» و «پایین آوردن فریادهای طایفه‌گرایانه و افراط‌گرایانه و گفت‌وگوی بیشتر میان دولت‌های مقتدر منطقه‌ای با یکدیگر» را راه عبور از بحران‌های اجتماعی توصیف کرده است که «مذهب را در مقابل مذهب قرار داده است.»

Print Friendly, PDF & Email
نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا