اجتماعی

تکرارسرکوب درفضای مجازی

م. چابکی: می توان دیوار فضای مجازی را با زر و زور شکست، به حوزه خصوصی دیگران تجاوزکرد، کاربران منتقد را به بند کشید و مورد آزار و اذیت و شکنجه قرار داد دگراندیشان را اعدام کرد ولی نمی توان آنچه دراندیشه نهان است زدود.

برخی از کارشناسان به ویژگی فضای مجازی ارج قائل اند که اگر نمی توان در شرایط استبداد قرون وسطا ئی در گفتگو ی رویا روئی با حاکمان مستبد قرار گرفت ولی می توان با بهره گیری از فناوری نوین  در شبکه های فضای مجازی، رژیم های استبدادی را به چالش کشید، افشاء نمود، هدفهای آزادیخواهانه  و دمکراتیک را پیش برد.

کارآرایی فضای مجازی  امروز برکسی پوشیده نیست رژیم های ضد مردمی با دردست داشتن قدرت و امکانات مالی وهم چنین شبکه های عریض وطویل اطلاعا تی همیشه در تشویش ونگرانی بسر می برند که مبادا موازنه نیرو درفضای مجازی به سمت دگراندیشان  سنگینی کند. به اعتقاد “علی خامنه ایی رهبرولایت فقیه” «فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد». بنابراین باید در آن حفظ قدرت نمود. بدین مناسبت پنج سال پیش (۱۷اسفند۱۳۹۰) نهادی بنام “شورای عالی فضای مجازی کشور” با اختیارات کافی به ریاست رئیس جمهور و به فرمان “رهبر فقیه ” تشکیل گردید وشورای عالی موظف شد “مرکز ملی فضای مجازی” را تشکیل  دهد  تا با بهره گیری از فناوری نوین بتوان  درباره “صیانت از آسیب‌های” اینترنت تصمیم‌ گیری و اقدام کرد.

نگاهی به سخنان اخیربا “اعضای شورای عالی فضای مجازی” رهبر ولایی گفت: “فضای مجازی به‌عنوان ابزاری در خدمت تهاجم فرهنگی دشمن و امنیت ملی کشورهدف قرار گرفته است. یکی از بسترهایی که باید برای پایداری انقلاب اسلامی به‌خوبی مدیریت شود عرصه فضای مجازی است”.

دیدارهای مکرر با گروه ها: دانشجویان، معلمان، اساتید دانشگاه، مدیران، طلاب، بسیج و سپاه درچند سال اخیر در باره فضای مجازی و به اعتراف نماینده “فقیه” درسپاه  بعلت “دیدگاه تضاد بین سیاست و دین”  “ترویج نظریه جدایی دین از سیاست در حوزه‌های علمیه” ازاهمیت ویژه ایی برخوردار است. تاکید اخیر دادستان کل جمهوری اسلامی  بر” ضرورت سازمان دهی فضای مجازی”، درهمدلی با دغدغه ها و نگرانی های شدید “رهبر” که به معنای نگرانی در تهاجم تبلیغی است، معاونت ویژه ای در دادستانی کل تعین گردید که دنبال “شناسایی فضاهای خلاف قانون” می باشد که  پس از شناسایی بگفته دادستان کل “با آنها برخورد قانونی می شود”[ بدین گونه کاربران شبکه های مجازی به بهانه ایی به صلابه کشیده می شوند].

دادستان کل می گوید: “به دنبال این هستیم که بسترهای ایجاد فضای ملی و فضاهای اجتماعی متناسب با فرهنگ مردم[ منظور اسلامگرایی ولایت فقیه] را فراهم کنیم.

برخی ازمدیران کل اوقاف وامور خیریه بر استفاده از ظرفیت های امامزادگان برای مقابله با تهاجم فرهنگی سخن می گویند درجای که امام زاده ها خود نیازمند مردم اند. مسئولان دیگرکشور پیشنهاد سومین جایزه “حقوق بشر اسلامی” را به برندگان خارج از کشور می دهند که «در دفاع از حقوق مسلمانان و مبارزه با اسلام‌هراسی و تبیین اصول حقوق بشر اسلامیی فعالیت کرده باشند”

همه رونماها که به خود رژیم بر می گردد در حالی است که خبراز اعدام های فردی و گروهی  دررسانه ها داده می شود تعدادی نیز در سلول های انفرادی در انتظارکابوس مرگ نشسته اند. کشتاری که ازبدو بنیانگذاری ادامه دارد مانند داغ دیدگانی که به مناسبت نسل کشی دگراندیشان تابستان شوم۶۷ امروز چون سال های گذشته فضای فراموشی وسکوت را شکسته اند.

باید یاد آورشویم جایگزین نمودن فرهنگ قرون وسطائی ” فرهنگ سازی استبداد دینی” با بهره گیری ازفناوری نوین وبه عاریه گرفتن از ساختارزیر بنای  “تمدن غرب” که نیازعمومی محرومان کشور نیست. مانند این می ماند که آقا زاده های جمهوری اسلامی  بدون درنظر گرفتن قوانین ترافیک اجتماعی، سوار بر اتومبیل های آخرین مدل شده مرتکب جرم وجنایت می شوند و انتظار دارند که مردم پیاده در تصادم با آنها قرارنگیرند.

“رهبر فقیه ” از فناوری نوین سخن می گوید، میدان فضای مجازی را میدان واقعی جنگ می داند و روحانیون و طلاب را مسلح و آماده، درعرصه‌ مقابله با “شبهات و تفکرات غلط وانحرافی” رهنمود می دهد و در دیدار با دانشجویان می گوید: “من شنیده‌ام در دانشگاه ما یک جریانهایی باز دارند حرف مارکسیسم را دوباره زنده می کنند”… وی  در توضیح آرمانها چه هستند؟ می گوید: [نیاز عمومی محرومان کشور] “ایجا د جامعه اسلامی وتمدن اسلامی است. اینجا احیای تفکر اسلام سیاسی است  عده ای از قرنها پیش سعی کردند اسلام را از زندگی وسیاست، از مدیریت جامعه هرچه می توانند دور کنند ومنحصرش کنند به مسائل شخصی و آنرا هم یواش یواش دورکنند به مسائل قبرستان، مجلس عقد، وازاین حرفها… نه اسلام آمده است درجامعه پیاده بشوند، درجامعه تحقق واقعی پیدا کند این باید اتفاق واقعی پیدا کند این باید اتفاق بیفتد یکی از مهم ترین آرمانها این است” .

تولبد وانتشار نزدیک به ۲۰ هزارمحتوی دینی به گزارش رئیس اداره تبلیغات در فضای مجازی وموضوع عملکرد حوزه علمیه قم درسال گذشته  در خصوص «شناسایی، جذب و سازماندهی طلاب در فضای مجازی» رئیس اداره تبلیغات درتشریح برنامه های آتی می گوید: «در سال ۹۵ علاوه بر ادامه و افزایش برنامه ها در صدد هستیم تا زمینه فعالیت های تبلیغی خواهران طلبه در فضای مجازی را با توجّه به ظرفیت های بالایی که در این قشر وجود دارد، فراهم نماییم.»

طرح نظریه پردازان “حفظ فرهنگ اسلامی” بعنوان “فرهنگ  سازی  ملی” در فضای مجازی بدون تردید باز تولید اختناق، سرکوب و امنیتی کردن فضای مجازی است. متعاقب این طرح مدافعان استقلال و آزادی ,پیکارگران عدالت اجتماعی، نویسندگان مستقل، احزاب و سازمانهای مترقی وبطور کلی دگراندیشانی که در راه بهبود زندگی مردم در مقابله با حاکمیت استبدادی در شبکه های مجازی قرار دارند از دیدگاه حاکمان جمهوری اسلامی شناسائی و با پیگرد قانونی “مجرم سیاسی” شناخته شده مجازات می شوند که بنظر برخی وکالای پایه یک قوه قضایی جمهوری اسلامی: قانونِ جدید “جرم سیاسی” که شورای نکهبان نیز آنرا تائید کرد به دلیل ابهامات و اجمالات بسیاری که دارد، عملاً دست بازپرس و دادرسِ دادگاه را در رسیدگی به اتهاماتی که از دید متهم جرم سیاسی است اما از دید نهادهای امنیتی و قضایی جرم سیاسی محسوب نمی‌شود، بلکه جرم امنیتی است را باز گذاشته است” نامه مردم ارگان مرکزی حزب توده ایران می نویسد:

“فضایِ سیاسی ایران، به‌خصوص در سال های اخیر، با واقعیتی تلخ روبه‌رو بوده است  و این واقعیت، ادامه یافتنِ وضعیتی است که در آن امکان فعالیت و ابرازِ نظر برای نیروهای دگراندیش و مترقی بیش از پیش محدود و محدودتر شده است”

بطوریکه  اخیرا ۹۲ تشکل دانشجوئی از سراسر کشوربا نامه سرگشاده  به حسن روحانی  رئیس جمهور اسلامی در باره “ایجاد مشکلات برای کنشگران دانشجو در فضای مجازی،  رصد  امور شخصی دانشجویان صرفا به بهانه واهی حضور وفعالیت در شبکه های اجتماعی” مورد اعتراض قرار گرفته است.

به ادعای سخنگویان جمهوری اسلامی “ایران جزیره ثبات سیاسی است بدین جهت دشمن با ابزار نرم، امنیت ملی را به خطر می اندازد” به نظر کارشناسان مسائل اجتماعی برعکس، با نهادینه شدن سرکوب، با عملکرد ضد قانونی  با دوختن لبها، بگیرو به بند ها، اعدامهای شتابزده، عدم توان دولت امید به راه حلهای دمکراتیک جهت پاسخ به نیازهای محرومان، کشور به آستانه بحران اجتماعی رسید وکاخ سلطانی ترک بر داشت. روزانه “روزنه”ها با اعتراضات پراکنده  کارگران، معلمان، پرستاران، دانشجویان، نویسندگان، هنرمندان، روز نامه نگاران حتی یک دانشجوی دستچین شده  درزیر پایه های کاخ  مشاهده می شود. درچنین شرایطی حضور درعرصه  سیاسی با پشتوانه سبک کار جمعی با شکستن سیاست سکوت و تسلیم طلبی و اعتماد سازی می بایست به حمایت از محرومان پرداخت وبه روزنه ها ی امید بخش مردمی به  توازون نیرو درفضای مجازی خط غالب داد.

م. چابکی  ۲۲مرداد ۱۳۹۵ برابر با ۱۲/۰۸/۲۰۱۶

Print Friendly, PDF & Email
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا