فرهنگی

حرکت سینما به سمت «آنلاین» شدن

متولیان دولتی سینما، باید در این بزنگاه تاریخی، دوره‌ کرونایی را مغتنم دانسته و سینمای ایران را در این چالش جدید، از رکود به بالندگی و رونق اقتصادی برسانند نمایش فیلم سینمایی «خروج» در «سینما آنلاین» بدون آن‌که هنوز رنگ سالن‌های سینما را دیده باشد، ثابت کرد که کار «نشد» ندارد سازمان صداوسیما نباید «سینما آنلاین» را رقیب خود بداند، بلکه باید چون گذشته با همراهی و مساعدت خود از طریق تبلیغات گسترده، به ایجاد فرهنگ فیلم دیدن قانونی، مردم را درگذر به این دوره‌ جدید تمدنی، مشایعت کند…

شورای عالی تهیه‌کنندگان با توجه به شرایط پیش‌آمده و تعطیلی سینماها برای لزوم تداوم نمایش فیلم‌ها در «سینما آنلاین» اطلاعیه‌ای صادر کرد. در متن این اطلاعیه آمده است: معتقدیم سینمای ایران در شرایطی که ویروس کرونا تحمیل کرده، چاره‌ای جز آنلاین شدن ندارد. این چرخش هم‌زمان با نمایش در سالن‌های سینما به مسیر نمایش در فضای مجازی در قالب وی.‌او.دی، یک چرخش تمدنی است که پیش‌ازاین در کشورهای ‌پیشرفته به‌طور موفق تجربه‌شده و حالا با زیرساخت‌های اینترنتی موجود، امکان تحقق آن در کشورمان وجود دارد. متولیان دولتی سینما، باید در این بزنگاه تاریخی، دوره‌ کرونایی را مغتنم دانسته و سینمای ایران را در این چالش جدید، از رکود به بالندگی و رونق اقتصادی برسانند. این یک توفیق اجباری است که پیش‌ازاین به دلیل نبود عزم جزم مسئولان، اعتمادبه‌نفس دست‌اندرکاران و به خطر افتادن منافع گروهی اندک، امکان تحققش کم بود؛ اما حالا با به کار گرفتن قدرت تخریبی هرکولی به نام کرونا، می‌شود کاری کرد کارستان.
نمایش فیلم سینمایی «خروج» آخرین ساخته‌ ابراهیم حاتمی‌کیا در «سینما آنلاین» بدون آن‌که هنوز رنگ سالن‌های سینما را دیده باشد، ثابت کرد که کار «نشد» ندارد. فقط کافی است متولیان امور، فرصتی را فراهم کنند که کل ظرفیت «وی او دی» (ویدئوی درخواستی) کشور به خدمت گرفته شود و از طرف دیگر جلوگیری از دانلود غیرقانونی بسیار جدی در دستور کار قرار گیرد، یا اگر امکان فنی آن فراهم نیست، ازنظر اقتصادی سازوکاری را تدارک ببینند که عملاً استفاده از مال دزدی و قاچاق، برای سوءاستفاده کنندگان مقرون‌به‌صرفه نباشد. در این میان کم‌کاری سازمان صداوسیما در تبلیغ «سینما آنلاین» غیرقابل‌اغماض است. واضح است این سازمان نباید این نوع نمایش را رقیب خود بداند، بلکه باید چون گذشته با همراهی و مساعدت خود از طریق تبلیغات گسترده، به ایجاد فرهنگ فیلم دیدن قانونی، مردم را درگذر به این دوره‌ جدید تمدنی، مشایعت کند. در چنین حالتی، شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما اطمینان دارد که تماشاگران سینمای ایران در حمایت از سینمای محبوب و نجیبشان پای‌کارند و این سینما را حتی در سخت‌ترین شرایط تنها نمی‌گذارند. ما معتقدیم با استحکام سینما آنلاین، تولیدات سینمایی در دوران پسا کرونا رونق خواهد گرفت و از این رونق، سالن‌های سینما نیز به‌موازات صنعت «وی او دی» بهره‌ها خواهند برد و مگر نه اینکه به فرموده‌ رهبر انقلاب سال ۱۳۹۹ باید سال «جهش تولید» باشد.
ویروس کرونا موسوم به کووید-۱۹  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی‌ماه ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. «تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تأکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت استفاده شود، ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.
بیمارانی مبتلابه این ویروس از چهارشنبه ۳۰ بهمن در ایران شناسایی شدند و برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری، همه رویدادها و اماکن فرهنگی ازجمله سینماها، سالن‌های تئاتر، کنسرت‌ها و نگارخانه‌ها از هفته اول اسفند ۹۸ تاکنون (۳۱ فروردین ۹۹) تعطیل بوده‌اند.

به کانال صدای مردم در تلگرام بپیوندید
@sedayemardomdotn

Print Friendly, PDF & Email
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا