چرخانحقوق بشر

تفکر واپسگرا و قرون وسطایی نه حقوق انسانی می شناسد و نه کرامت انسانی!

یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه و نماینده علی خامنه‌ای در اصفهان، در ملاقات با فرمانده انتظامی استان و جانشین اطلاعات و امنیت ستاد کل، “ناامن” کردن فضای جامعه برای عاملان “کشف حجاب” [معادل “بدحجابی” در اصطلاح رژیم ولایی] را خواستار شده و به نیروی انتظامی توصیه کرده است در این امر جدیت به‌خرج دهد. او پیش‌تر هم گفته بود که برای مقابله با “بدحجابی” باید “چوب‌ تَر” را بالا برد.


پس از طباطبایی‌نژاد،  امام جمعه بجنورد و نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی هم از نیروی انتظامی خواست زندگی “بدحجابان” را ناامن کند. به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، ابوالقاسم یعقوبی، در خطبه‌های نماز جمعه ۱۱ مهرماه گفت: “مبادا ویروس کرونا ما را از سایر ویروس‌ها غافل کند. نیرو‌های انتظامی زندگی بدحجابان را ناامن کنند، چرا که آن‌ها درصدد این هستند که جامعه دینی ما را ناامن کنند.” این تهدیدها و توصیه‌های نابخردانه و ضد انسانی با واکنش‌های انتقادی‌ فزاینده ای در میهن ما روبرو شده است. در این ارتباط، علی مجتهدزاده، حقوقدان و وکیل دادگستری، در یک پیام توئیتری اظهارات امام جمعه اصفهان را مصداق معاونت در جرم از طریق تحریک مجرم ارزیابی کرده و نوشت: “یکی از مصادیق معاونت در جرم تحریک است و سخنان امام جمعه اصفهان در خصوص نا امن سازی برای بدحجابان به‌رغم ایشان، در شهری که سابقه اسید پاشی بر روی زنان وجود دارد، در صورت ارتکاب هرگونه اقدام خودسرانه علیه زنان، ایشان را در معرض اتهامی قرار میدهد که باید پاسخگوی آن باشد.” سخنان نماینده‌های ولی فقیه در اصفهان و خراسان شمالی، چنان خشونت آمیز و جنایتکارانه است که حتی بین خودی‌ها نیز مسئله‌ساز شده است. در این راستا، امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات رژیم ولایی، با انتشار تصویر یکی از قربانیان اسیدپاشی، در پیامی از امام جمعه اصفهان خواست به‌صراحت اعلام کند منظورش از ناامن کردن فضا شامل حمله فیزیکی و اسیدپاشی هم می‌شود؟
مصطفی فقیهی، روزنامه نگار و صاحب امتیاز سایت انتخاب، با اشاره به تشابه سخنان دو امام جمعه اصفهان و بجنورد، این پرسش را مطرح کرده که “آیا نوعی هماهنگی در میان است؟” به‌گزارش دویچه‌وِله، ۱۱ مهر‌ماه ۱۳۹۹ ، “از آنجایی که خطوط و رئوس کلی خطبه‌های نماز جمعه در شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه تنظیم می‌شود احتمال وجود این هماهنگی منتفی نیست. از طرف دیگر سخنان امام جمعه اصفهان مربوط به خطبه نماز جمعه نبوده و احتمال می‌رود تشابه اظهارات او با امام جمعه بجنورد به‌علت نزدیکی دیدگاه‌های این دو در مورد برخورد با کسانی است که به‌زعم آنها ٬بدحجاب٬ هستند.” رژیم قرون‌وسطایی جمهوری اسلامی آن‌چنان شرایطی در ارتباط با زنان و جوانان میهن ما به‌وجود آورده است که تحقیر و توهین در برخورد با آنان به شیوه‌ای مرسوم تبدیل شده است.
در ادامه اعتراض‌ها به سیاست‌های رژیم ضد انسانی ولایت فقیه، تعداد از روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی نیز در فضای مجازی به سخنان این دو امام جمعه واکنش نشان داده و توصیه به اِعمال خشونت و ایجاد فضای ناامن را نکوهش کرده‌اند. واقعیت این است که با حاکم بودن نظام سیاسی کنونی بر کشور، حتی ابتدایی‌ترین حقوق انسانی شهروندان میهن قربانی اندیشه‌های قرون وسطایی حاکمیت استبدادی می‌شود.
با افزایش اعتراض‌ها و واکنش‌ها به تحریکات این دو امام جمعه، دفتر نماینده ولی فقیه در اصفهان با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد برخی رسانه‌ها با تقطیع سخنان امام جمعه تلاش کرده‌اند با “القای مطالب خودساخته، افکار عمومی را از موضوعات و مشکلات اصلی کشور” منحرف کنند. البته این نخستین بار نیست که نماینده خامنه‌ای در اصفهان برخورد قهری با زنان و دختران را تشویق می‌کند. او تیرماه ۱۳۹۸ گفته بود: “دشمن قصد عفاف‌زدایی دارد و می‌خواهد حیا را در خانواده‌ها از بین ببرد، چرا که کلید انحطاط ایران اسلامی را عفاف‌زدایی و نابودی خانواده‌ها می‌دانند.”
رژیم قرون وسطایی حاکم بر میهن ما با سرشت آزادی‌گرایی انسان سدۀ بیست‌ویکم در تضاد آشکار قرار دارد. این رژیم خودکامه برخلاف ادعاهایش هیچ‌گونه قرابتی با دموکراسی و انسان‌دوستی نمی‌تواند داشته باشد. تجربۀ سال‌های اخیر این تضاد سرشتی را به‌گونه‌ای عریان در برابر قضاوت عام قرار داده است.
در کشور ما مواد منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد به شکلی خشن زیرپا گذاشته می شود و تعرض به حقوق اولیه و انسانی زنان بخش جدایی ناپذیر از سیاست هایی است که رژیم در سالهای اخیر به طور پیگیر دنبال کرده است. از نظر رژیم ولایت فقیه زن فقط برای خانه‌داری، تمکین به مرد،‌ و تولید فرزند آفریده شده است. به زنان حکم می‌کنند تا ”عفاف و اخلاق“ را مراعات کنند و با تصویب مقررات حکومتی ‌اسلامی‌ای ویژه که ظاهر نشدن در ادارات دولتی و کارخانه‌ها در کنار مردان در زمرهٔ آن‌هاست، در واقع یکی از شیوه‌های شناخته شدهٔ رژیم برای کنار گذاشتن زنان از اشتغال در چرخه تولید و دستگاه‌های دولتی، و همچنین ممانعت از حضور فعال و مؤثر اجتماعی و سیاسی زنان است.
عملکرد چهل‌ و یک ساله رژیم فقها نشان داده است که با حضور فعال اجتماعی زنان و اشتغال آنان سر ستیز دارد و همواره کوشیده است در مقابل کار و اشتغال آنان در ادارات سنگ‌اندازی کند و با طرح بهانه‌ها و ترفندهایی گوناگون زنان را از کار بازداشته و به خانه‌های‌شان روانه کرده است. اخراج و بیکار کردن زنان و سوق دادن آنان به کنج خانه موجب می‌شود که بخش عظیمی از قشرهای محروم و فقیر جامعه را زنان تشکیل دهند. اینجاست که فقر و فلاکت با ستم جنسیتی و طبقاتی گره خورده و آسیب‌ها را شدت می‌بخشد. ترویج فرهنگ خشونت نسبت به زنان و اهانت به ارزش والای انسانی زن، لکهٔ ننگین و نازدودنی است بر دامن رژیم ارتجاعی جمهوری اسلامی. در قاموس رژیم ولایی، زن‌ستیزی چنان شأن و جایگاه والایی دارد که فردی چون امام جمعه اصفهان بر آن پایه خواستار برخورد جدی مأموران امنیتی و انتظامی با “بی‌حجابی در خودروها” می‌شود و می گوید “هر کس ماشین را حریم خصوصی می‌داند غلط کرده است” بی‌آنکه از سوی سردمداران رژیم و در چارچوب همان اخلاقی که در بوق‌های‌شان روز و شب گوش مردم را برده است اندکی شماتت شود. ما ضمن محکوم کردن چنین سخنان تحریک کننده و ضد انسانی بر این باور بنیادین هستیم که آزادی هر جامعه با آزادی زنان آن جامعه گره خورده است! ازاین‌روی، پشتیبانی از پیکار زنان در دست‌یابی به خواست‌های برابری‌خواهانه و ضد ستم جنسیتی را وظیفهٔ ملی و انقلابی هر پیکارگر آزادی‌خواه می‌دانیم.

به نقل از «نامۀ مردم»، شمارۀ ۱۱۱۴ ، ۲۱ مهرماه ۱۳۹۹

 

به کانال صدای مردم در تلگرام بپیوندید
@sedayemardomdotnet

Print Friendly, PDF & Email
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا